NOW - European shipping on seeds - 39 SEK.
Fri frakt vid köp av enbart fröer över 199kr - Fri övrig frakt över 1500kr
Betala tryggt med VISA, Mastercard eller Swish/banköverföring med förskottsfaktura
Allmänt
Dessa villkor gäller för dig som privatkund. Avvikande villkor kan gälla för företagskunder.
Priser & Betalning
Priser
Vi anger alla våra priser i svenska kronor (SEK/kr) och alla belopp på sidan avser pris inklusive moms.
Vi reserverar oss för slutförsäljning och tryckfel.
Fraktkostnad
Fri frakt för order över 599kr. För order understigande detta belopp debiteras enligt nedan.
Aktuell fraktkostnad för din order visas i kassan.
Fri frakt gäller endast en gång per order
Om skrymmandetillägg
För varor som är skrymmande (stora och otympliga) och/eller är väldigt tunga debiteras ett skrymmandetillägg.
I produktinformationen framgår om produkten är skrymmande eller ej. Endast ett skrymmandetillägg per order debiteras även i det fall flera produkter i din beställning är markerade som skrymmande.
Betalning
Vi erbjuder betalning via Visa, Mastercard, Swish och Bankgiro.
För att betala med Swish eller Bankgiro välj Faktura som betalningsalternativ. Din order kommer då hanteras från det datum som betalningen är bokförd på vårt konto.
OBS! Notera att du själv alltid är ansvarig för att betala din faktura i tid. Om det är några avvikelser i din leverans måste du omgående kontakta oss för åtgärd och eventuell justering av fakturan eller framflyttat förfallodatum. Vi tar inget ansvar för eventuella försenings- eller påminnelseavgifter som uppstår i det fall din faktura inte betalas i tid.
Swish
I kassan kan du välja att betala med Faktura. Ordern kan då betalas via Swish och görs då direkt till vårt Swishnummer 123 173 3260. Märk då din betalning med ordernummer
Bankgiro
Välja Faktura för att förskottsbetala din order till vårt bankgiro 765-5996. Ange tydligt ordernummer i din betalning. Så snart betalningen registrerats hos oss aktiveras din beställning.
Din order
Ändring i order
Det är tyvärr inte möjligt att göra ändringar i ordrar som börjat behandlas. Önskar du göra en ändring är det därför viktigt att du kontaktar oss snarast för att undvika onödig fördröjning. Då order ibland expedieras väldigt snabbt efter att den inkommit kan vi inte garantera att vi kan stoppa eller ändra i en order om du inte lyckas nå oss via mejl och få detta bekräftat. Avbeställning av order kan tyvärr ej göras efter det att den är packad.
Avbeställning
Ej hanterad order kan avbeställas via mejl. Observera att det tar några dagar innan köpet är hävt och betalningen återbetalas till ditt konto.
Leveranstid
För lagerförda varor gäller normalt att din order skickas från oss senast inom 6 arbetsdagar. Notera att tid för transport till dig eller ditt utlämningsställe tillkommer.
Förbokning
Om någon av varorna i din order är märkta med särskild information om leveranstid eller är märkt som FÖRBESTÄLLNING innebär att denna vara är en förbeställning. Din order kommer då att levereras så snart alla varor du beställt finns i lager.
Notera att angiven tid för när varorna beräknas finnas i vårt lager igen är en uppskattning, risk finns alltid att förseningar kan uppstå. Vi försöker se till att hålla information om kommande säsongsleveranser uppdaterad på hemsidan
Beställningsvara
Vid beställning av produkter som anges som beställningsvara är angiven leveranstid en ungefärlig uppgift. Normalt inväntar vi beställningsvaror så att hela din order kan skickas samtidigt. Vi tar här alltid hänsyn till vad som är bäst ur hållbarhetsperspektiv. Bedömer vi att del av din order kan skickas tidigare aktiveras din betalning i samband med denna leverans.
Väderberoende leveranstid
Notera även att frostkänsliga varor och varor som är känsliga för värme kan ha avvikande leveranstid för att inte skadas under transporten.
Dela upp order
Kontakta vår kundtjänst om du önskar dela din order. Extra fraktkostnad tillkommer då endast en frakt är inkluderad i priset.
Lagersaldo - Slutförsäljning
Den lagerstatus som visas på vår hemsida är vägledande och är oftast korrekt men vi reserverar oss för fel i lagersaldot. Vid kampanjer reserverar vi oss för slutförsäljning.
Om en vara du beställt är slut i lager och ej förväntas komma in igen inom rimlig tid, kommer vi för att skynda på din leverans att plocka bort den från din order eller ersätta med likvärdig produkt.
Om en beställd växt är slut i lager eller inte finns i den mängd som beställts förbehåller vi oss rätten att ersätta med snarlik växt eller reducera antalet växter till det antal som finns tillgängligt.
Skriv i meddelandet på din beställning om du inte önskar alternativ växt i händelse av att den du beställt skulle vara slut i lager. Finns inte detta avlägsnar vi sorten från din beställning.
Frakt & leverans
Vi levererar med Postnord, DHL, samt Schenker, val av leverantör beror på ordern. Vi erbjuder även i vissa fall möjlighet att hämta din order vid vårt lager i Göteborg.
Leveranssätt
Mindre försändelser som till exempel fröer skickar vi som brev eller varubrev.
Skrymmande försändelser som väger över 1 kilo sänd som paket med Postnord. Dessa varor skickas alltid till ditt närmaste utlämningsställe.
Hämta vid vårt lager
I kassan kan du välja alternativ att hämta dina varor vid vårt lager i Göteborg. Alternativet är endast tillgängligt när din order innehåller varor vi lagerför hos oss.
Vi plockar och reserverar då dina varor och meddelar dig när de kan hämtas. Avhämtning måste göras inom 7 dagar. Därefter måste vi tyvärr släppa på reservationen.
Leveransadress
Det är viktigt att ange EXAKT det namn som står på legitimationen för att dina varor ska kunna hämtas ut från posten.
Det är viktigt att du kontrollerar att den adress du skrivit är korrekt. Vi kan inte ta ansvar för paket med felaktig adressinformation, fel telefonnummer eller mejladress. Eventuella avgifter och extra fraktkostnader eller förstörda produkter som kan uppstå p.g.a. felaktig adressinformation/mobilnummer/mejladress måste vi tyvärr debitera dig som kund, se vidare under avsnitt - Ej uthämtat paket/Vägrad uthämtning/Fel i leveransadress.
Tänk på att meddela oss om du inte kommer att finnas på angiven adress under en viss period i det fall leveranstiden för din order är förlängd eller ange alternativ mottagare enligt ovan exempel. Om paketet går i retur till oss tillkommer annars avgifter enligt beskrivning längre ner på sidan.
Fel i adressinformationen
Om adressen du angivit i din order är felaktig så att detta medför extra kostnad för oss att leverera måste vi tyvärr vidarefakturera denna kostnad på dig som kund. Detta är en merkostnad som våra transportpartners fakturerar oss och som vi inte har möjlighet att stå för. Därför är det viktigt att du kontrollerar den adressinformation du angivit. Fel angivet postnummer, fel skriven c/o-adress eller fel gatunummer är exempel på orsaker som kan medföra denna typ av kostnad.
Ändrad mottagare och förlängd liggetid
Behöver du ändra mottagare, adress eller öka liggetid för din försändelse kan du kontakta oss så hjäper vi dig med detta. Vi debiterar i dessa fall Postnords avgift för dessa ändringar till självkostnadspris.
Uppdelad leverans
Notera att beroende av hur din beställning ser ut kan det bli nödvändigt att dela upp den i olika paket och olika fraktsätt. Information om detta framgår i förekommande fall i aviseringen från oss och Postnord.
Avisering
Avisering sker från Postnord och sker via SMS i första hand och via epost om uppgift om mobiltelefonnummer saknas.
Så snart ditt paket är klart för leverans skickar vi information om fraktsätt och spårningsinformation via epost till dig.
Observera att vi inte kan ta ansvar för ifall sms eller e-post från fraktbolaget inte når dig. Har du fått leveransinformation från oss vet du att din order är på väg och du kan då själv spåra din försändelse. Använd gärna Postnordapp.
Paketet kvarligger 14 dagar (7 dagar gäller vid beställning av plantskoleväxter) och går sedan i retur. Tänk på att kolla i skräppostkorgen om du väntar avisering via epost.
Utebliven eller försenad leverans
Har du inte fått ditt paket eller någon avisering 2-3 arbetsdagar efter avisering om leverans från oss rekommenderar vi att du söker detaljerad information om din försändelse med hjälp av sändningsnummer på www.postnord.se. Ibland går aviseringen fel eller kanske ditt angivna mobilnummer inte stämmer så att aviseringen inte kommit fram. Kontakta då gärna ditt utlämningsställe och fråga efter leveransen genom att uppge sändningsnumret du fått av oss.
VI rekommenderar att du använder dig av PostNordApp för att följa och spåra dina paket.
Ej uthämtat försändelse/Försändelse i retur.
Paket ligger normalt kvar på utlämningsställe eller terminal i 14 dagar (7 dagar gäller för paket med växter) och går därefter i retur till oss.
För försändelse som går i retur pga. ej uthämtad försändelse, vägrad uthämtning, felaktig adressangivelse eller annan anledning till att en försändelse kommer retur till oss som ej kan påverkas av Blomsterfriden.se debiteras en kostnad av 49:- för brevförsändelser (kuvert) och ett minimum av 269:- för paketförsändelser.
För paket som innehåller levande växter, lökar, knölar, nyttodjur och liknande som inte klarar lång transporttid debiteras full kostnad för både berörda varor samt tur- och returfrakt då dessa inte klarar den hantering som liggetid och retur innebär.
Så långt möjligt försöker vi hantera sådan retur så att innehållet inte försämras upp till en vecka utan att lämna några garantier på resultatet i det fall du på egen bekostnad önskar växterna sända till dig igen eller önskar hämta dem vid vårt lager.
Önskar du ett returnerat paket omsänt tillkommer ny fraktkostnad om 29kr för brevförsändelser och för övriga försändelse en kostnad motsvarande vårt ordinarie fraktpris.
Leverans utanför Sverige
Vi levererar gärna varor utanför Sverige men endast inom EU. Vid leverans utanför Sverige erbjuds ej fri frakt undantaget fröer. Frakt debiteras till självkostnadspris.
Beställaren ansvarar själv för eventuella tullrestriktioner. Kontakta oss för uppgift om fraktkostnad.
Garanti & reklamation
Om din försändelse innehåller felaktigheter såsom fel antal eller sort, eller om någon del av innehållet är skadat kontakta oss så snart som möjligt (senast 5 dagar efter mottagandet) så att vi kan åtgärda eventuella felaktigheter.
Vid reklamationer som omfattas av garantin, dvs. ett fel som fanns redan när produkten levererades och vid tekniska fel som uppstått utan extern påverkan, kontakta oss så snart felet uppstått. För att vi ska kunna ta emot reklamationen måste kvitto/följesedel eller orderbekräftelse kunna uppvisas.
Vid godkänd reklamation reparerar eller byter vi ut varan beroende av felets art. Visar det sig att felet inte omfattas av garantin debiteras kostnad för eventuell frakt samt felsökningsavgift.
OBS! Skicka ingen felaktig vara i retur innan du pratat med oss så att vi kan sända eventuell returfraktsedel till dig.
Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.
I enlighet med gällande lagstiftning länkar vi även till EUs gemensamma tvistlösningssida.
Garanti levande växter
För levande växter (plantor/lökar/knölar/rötter) gäller begränsat ansvar på grund av varans karaktär.
Vår växtgaranti innebär att vi garanterar att:
Garantin gäller under förutsättning att:
OBS! Notera att växter som säljs till specialpris under hösten ofta kan ha ett utseende som motsvarar hur planterade växter ser ut på hösten, dvs fula eller saknade blad etc. Detta anses inte som ett fel och är därmed ej orsak till reklamation.
Så här reklamerar du en växt
Om du vill reklamera en växt är det viktigt att du hör av dig senast följande vardag med bilder och information enligt nedan. Detta därför att vi inte kan ta något ansvar för hur växten utvecklas efter att den tagits emot av dig.
För att undvika att växten du vill reklamera får nedsatt kondition rekommenderar vi att du tar hand om växterna på bästa sätt så snart de packats upp såsom att ge den vatten och en lämplig placering i avvaktan på vidare besked.
Om växten inte tas omhand enligt denna rekommendation kan vi inte godta din reklamation.
Innan du gör din reklamation läs gärna vår information om att köpa växter med posten här.
För att vi ska kunna ta emot reklamation av växter behöver vi:
Vår bedömning kan bli att växten kommer att utvecklas normalt även om den ser aningen tilltufsade ut. Visar det sig att växten inte tar sig inom ett par veckor trots att den sköts enligt vedertagna rekommendationer kan vi göra en ny bedömning förutsatt att vi fick din reklamation direkt då växten anlände till dig sant har fått bilder på hur den såg ut vid ankomsten.
Utan ovanstående information och bilder kan vi tyvärr inte ta emot din reklamation då vi inte har tillräckligt underlag att göra en bedömning av skadans art och omfattning.
Transportskada
Transportskada skall omedelbart (på ankomstdagen av leveransen) anmälas till transportören samt till Blomsterfriden.se via epost, info@blomsterfriden.se. Upptäcker du skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart varan till transportören samt till oss på ovan epostadress.
OBS! Om ditt paket innehåller växter och paketet inte är helt demolerat gör en skadeanmälan men ta emot paketet då växter har annan reklamationsprocess än övriga varor i vårt sortiment.
Har du tagit emot en försändelse som är trasig rekommenderar vi att du först och främst kontrollerar om innehållet är skadat eller om det bara är den yttre förpackningen som gått sönder. Se PostNords information: Saknade, skadade eller försenade försändelser
Här förklaras vad du ska göra om försändelsen är Oskadad, Skadad eller har en Dold skada.
Vid hemkörning av gods där antal kolli ej stämmer eller där det finns synbar skada vid leverans skall detta noteras på fraktsedel som kvitteras av chaufför, dokumenteras med hjälp av foto samt omgående reklameras till oss.
OBS! PostNord har väldigt höga krav på dokumentation av en transportskada för att reklamation ska kunna göras. Läs mer på denna länk om instruktioner för dokumentation av transportskada.
Vid eventuell retur svarar köparen för risken vid eventuell fraktskada så tänk på att packa varan ordentligt.
Retur, öppet köp & ångerrätt
Ångerrätt
Är du inte nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan. Ångerrätten gäller dock ej produkter med nedsatt pris, anpassade varor, levande växter eller nyttodjur.
Kontakta oss om du önskar returnera en vara.
Vid retur ska varan vara i obegagnat skick och ska kunna returneras i oskadad originalförpackning. För kläder som använts godtas ej retur. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Vid avvikelser debiteras för eventuell värdeminskning.
Ångerrätten gäller allt på hemsidan undantaget produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, som snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. Med detta avses bland annat växter, lökar och knölar. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).
Ångerrätt och öppet köp gäller ej rea-varor eller kampanjvaror och inte levande växter som utgör ett undantag i distansköpslagen.
Ångerrätt och öppet köp gäller ej för företag.
Öppet köp
Utöver ångerrätten erbjuder vi öppet köp i 30 dagar förutsatt att varan är i obegagnat skick och returneras i oskadad originalförpackning.
Vid retur står kunden för returportot.
Returer som återsändes mot postförskott eller efterkrav löser vi inte ut och köpet betraktas i detta fall som fullgjort.
Returadress:
Blomsterfriden
Grogrund Göteborg AB
Remsnidaregatan 9
451 73 GÖTEBORG
Återbetalning
Vid återbetalning där varor ska returneras till oss sker denna först då varorna ankommit och kontrollerats av oss. Vi krediterar då eventuell faktura eller gör en överföring till bankkonto vid annat betalsätt. Notera att debiterad fraktkostnad eller eventuell adminstrationsavgift ej återbetalas.
Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag för utgående fraktkostnad om max 59kr även i det fall order sänts utan debiterad frakt till dig.
Observera att för utnyttjande av möjligheten till öppet köp och ångerrätten gäller att paketet måste hämtas ut. I annat fall debiteras verklig kostnad för retur samt eventuella övriga påförda kostnader för försändelsen som lagerhyra och liknande samt en extra hanteringsavgift om 98kr.
Återbetalning sker inom ca 14 dagar efter klarläggande av belopp som ska återbetalas.
Datalagring av personuppgifter
För vår administration håller vi ett digitalt kundregister. Dessa uppgifter är endast för vårt bruk och säljs eller överlåtes ej till tredje part. Inga personnummer registreras i vårt interna system.
Du som kund får kostnadsfritt ett nyhetsbrev med odlingstips, växtinspiration och erbjudanden. Om du vill avsluta din prenumeration gör du det enkelt genom att klicka på länken längst ner i nyhetsbrevet.
Övrig information
Kommunikationspolicy
VI värnar om vår personal och med det värdet av en trevlig arbetsmiljö.
Vi förbehåller oss därför rätten att avbryta kommunikation med kunder som uppträder hotfullt, använder ett ovårdat språk eller går till personangrepp.
Efter en en sådan avbruten kommunikation kommer vi att svara på mejl som inkommer där ett vårdat språkbruk används.
Ovan gäller även kommunikation i våra sociala mediekanaler där vi inte kommer att besvara eller kommentera inlägg av ovan typ.
Friskrivning och rättigheter
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, slutförsäljning, samt för framtida ändringar i villkoren samt prisjustering. Detta avser även fel i prisuppgift, produktbeskrivning, teknisk specifikation eller felaktig information om lagerstatus. Observera att bilderna på växterna visar hur de kommer att se ut färdigvuxna och etablerade, inte hur de ser ut vid leverans.
Färgåtergivningen kan skilja sig mellan olika typer av bildskärmar. Vi kan därför inte garantera att färgen på en enskild produkt exakt återspeglar den färg som upplevs på hemsidan.
Blomsterfriden.se
Grogrund Göteborg AB
Remsnidaregatan 9
415 73 Göteborg
Org Nr: 559301-6404
Bolaget är momsregistrerat
Blomsterfriden (Grogrund Göteborg AB)
är godkända av jordbruksverket för att utfärda växtpass vilket är ett lagkrav vid försäljning av frö och växter inom EU.
© Copyright. All Rights Reserved.